Ana Sayfa
Gundem

1 Milyon Lt Suyu Kirletiyor

1 Milyon Lt Suyu KirletiyorÇevre Sağlık Komisyonu tarafından Kız Meslek Lisesi’nde düzenlenen seminerde konuşan Çevre Mühendisi Haydar Eroğlu, 1 litre atık yağın 1 milyon litre temiz suyu kirlettiğini,belirtti.

25 Şubat 2010 - 21:32 Adem Demir 4 dk

1 Milyon Lt Suyu KirletiyorÇevre Sağlık Komisyonu tarafından Kız Meslek Lisesi’nde düzenlenen seminerde konuşan Çevre Mühendisi Haydar Eroğlu, 1 litre atık yağın 1 milyon litre temiz suyu kirlettiğini,belirtti.

Çevre ve Sağlık Komisyonu tarafından Kız Meslek Lisesi’nde öğrencilere yönelik ‘Bitkisel Atık Yağların Geri Kazanımı’ konulu seminer düzenlendi. Seminerde konuşan Çevre Mühendisi Haydar Eroğlu bitkisel atık yağların çevre ve sulardaki korkunç tahribatını anlattı. Eroğlu, kullanılmış yağların suya ve çöpe atılması durumunda doğal yaşama zarar verdiğini ayrıca yeraltı suların kirlenmesine de sebep olduğunu belirtti. Çevre Mühendisi Eroğlu “Bitkisel Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği’nde Bitkisel Atık Yağlar; Günlük hayatımızda yemek yapmak için kullandığımız ayçiçek yağı, mısırözü yağı, kanola yağı v.b. bitkisel olarak imal edilen yağların kullanımı sonucunda ortaya çıkan kullanılmış yağları bitkisel atık yağ olarak ifade edebiliriz. Bitkisel atık yağların zararlarını çevresel zararlar, kanalizasyon sistemine verdiği zararlar ve ekonomik açıdan oluşturduğu zararlar olarak 3 ana başlıkta toplayabiliriz. Şunu unutmayın ki 1 litre atık yağ 1 milyon litre temiz suyumuzu kirletmektedir. Sonu arıtma ile bitmeyen atık suların içindeki bitkisel atık yağlar; denizlere, göllere ve akarsulara döküldüğü zaman o suyun kirlenmesi ve sudaki oksijenin azalması sonucu; ortamdaki, başta balıklar olmak üzere diğer canlılar üzerinde büyük tahribata yol açar. Bitkisel yağ atıklarının çöp içerisine atılması veya dökülmesi yasaktır. Çöpe dökülen atık yağlar çöp depolama alanında sık sık yangın çıkmasına neden olmaktadır. Kullanılmış yağlar yeraltı sularının kirlenmesine neden olabilir. Kirlenen yeraltı sularını temizlemek çok pahalı ve zordur. Yeraltı suları her ülke için önemli bir içme suyu kaynağıdır.” dedi. ATIK YAĞLAR BİYODİZEL ÜRETİMİNDE KULLANILIYOR Kullanılmış yağların lavaboya döküldüğü zaman dren sistemine sıvanıp, kanalizasyon borusu içindeki atıkların yapışmasına ve zamanla borunun daralmasına neden olduğunu aktaran Eroğlu “Kanalizasyona dökülen atık yağlar mıknatıs gibi diğer atıkları tutar ve böylece kanalizasyon sisteminin kullanılmaz hale gelmesine sebep olur. Kullanılmış bitkisel yağlar atık su kirliliğinin yüzde 25’ini oluşturmaktadır. Bu kirliliğin atık su arıtma tesislerinde arındırmak için kullanılan sistemler arıtma tesisinin ilk yatırım ve işletme maliyetlerinde önemli miktarda yer tutmaktadır. Bitkisel atık yağların geri kazanımı ile akaryakıt olarak kullanılan biyodizel üretiminde kullanılmaktadır. Yani attığımız atık yağ ile aslında milli akaryakıt değerimizi atmış oluyoruz. Atık bitkisel yağların geri dönüşümü yapılarak; tekrar rafine edilerek gıda sektöründe, hayvan yemlerine katılması, kozmetik sanayinde kullanımı yasaklanmıştır. Kullanılmış kızartmalık yağlar sadece biyodizel üretiminde kullanılabilir” şeklinde konuştu. Eroğlu, evlerde kullanılan bitkisel yağları kanalizasyona ya da çöp kovalarına dökmeyip, ayrı olarak toplanarak, toplama noktalarında biriktirilmesi ile bitkisel atık yağların oluşturabileceği bütün zararları ortadan kaldırılmış olunacağını da sözlerine ekledi. ÇEVRE BİZE BİR EMANETTİR Program öncesi konuşan Kız Meslek Lisesi Müdürü Salise Ayhan, çevrenin korunması, geliştirilmesi ve iyileştirilmesi konularında gösterilen çabaların amacı, insanların daha sağlıklı ve güvenli bir çevre de yaşamalarının sağlanması olduğunu söyledi. Bunu sağlayacak olanın da insanın kendisi olduğunu ifade eden Ayhan “Çünkü çevreye zarar veren de, çevreyi koruyan ve geliştiren de insandır. Günümüzde çevre bilinci sağlıklı bir çevrede yaşamayı, temel insan haklarından biri olarak kabul etmektedir. Bu ise ancak kaliteli bir eğitimle mümkündür. Çevrenin korunması ve çevre kirliliğinin önlenmesi konusunda devlete ve vatandaşlara çeşitli görevler düşmektedir. Ülkemizde bugün ortaya çıkan sorunların ana nedenlerinden birisi, bilgi edinme ve bilinçlenmede karşılaşılan eksikliklerdir. Çevre bilincine sahip olmayan bir insan, yaşadığı dünyayı kendisinden sonra başkalarının da kullanacağını idrak edemez. Hâlbuki çevre, bize geçmişten kalan bir miras değil; korunması, geliştirilmesi ve gelecek nesillere en güzel şekilde devredilmesi gereken bir emanettir” ifadelerini kullandı. BUGÜN ATIK YAĞ TOPLANACAK Sağlık Komisyonu Başkanı Ayşe Balcı ise insanın doğayı koruması durumunda doğanın da insanı koruyacağını belirterek bitkisel yağların suya ve çöpe atılmaması gerektiğini söyledi. Çevre Sağlık Komisyonu olarak denetimler yaptıklarını, atık yağlar, naylon poşetlerle ilgili çalışmalar başlattıklarını ifade eden Balcı, İnegöl’e değer katma ve İnegöl’ün marka olması konusunda çalıştıklarını belirtti. Ayşe Balcı ayrıca 25 Şubat (bugün) saat 14.00-17.00 saatleri arası Uzun sokak Girişinde atık yağ toplama ve halkı bilgilendirme çalışması yapacaklarını söyledi. Kız Meslek Lisesi Çok Amaçlı salonunda, gerçekleştirilen seminere, Çevre ve Sağlık Komisyonu Başkanı Ayşe Balcı, Veteriner Mesut Karıman, Zabıta Başkomser Lütfü Dalga, Kız Meslek Lisesi Müdürü Salise Ayhan, öğretmenler ve öğrenciler katıldılar.

Gençgazete