Fırıncılar Son Kez Uyarıldı
İnegöl İlçe Tarım Müdürlüğü, Belediye Çevre ve Sağlık Komisyonu, Belediye Zabıta Müdürlüğü ve İnegöl Fırıncılar Kooperatifi tarafından önceki gün ortaklaşa düzenlenen toplantıda fırıncılar son kez uyarıldı
İnegöl İlçe Tarım Müdürlüğü, Belediye Çevre ve Sağlık Komisyonu, Belediye Zabıta Müdürlüğü ve İnegöl Fırıncılar Kooperatifi tarafından önceki gün ortaklaşa düzenlenen toplantıda fırıncılar son kez uyarıldı
İnegöl’de günlük yaklaşık 200 bin ekmek üreten fırınların vatandaşların sağlığı açısından büyük bir öneme sahip olduğu vurgulanan toplantıda, belirlenen kurallara uymayan işletmeler için cezai işlem uygulanacağı kaydedildi. Düzenlenen toplantının açılış konuşmasını yapan İnegöl İlçe Tarım Müdürü Mahmut Doğru, 4 yıldır fırınlara yönelik denetimleri gerçekleştirdiklerini, ancak tabiri yerindeyse kendileri çalıp kendileri oynadıklarını söyledi. Amaçlarının İnegöl’deki fırıncıları eğitim yoluyla bilgilendirmek olduğunu belirten Mahmur Doğru, “Yapmış olduğumuz denetimler süresince uyarılarımız dikkate alanlar olduğu gibi tüm uyarılarımıza rağmen dikkat etmeyenler de oldu. Yani kendimiz çalıp kendimiz oynadık. Sonuçta gıda üretiyoruz. İnsan sağlığına saygılı olmamız gerekiyor.” dedi. İYİ NİYETİNDE BİR SINIRI VAR İnegöl’de yaklaşık 60 fırın olduğunu ve İnegöl’de bir günde üretilen ekmek sayısının yaklaşık 200 bin civarında olduğu ifade eden Doğru, “Bu rakam gerçekten büyük. Yaptığınız en ufak bir eksiklik, insan sağlığında istenmeyen bir sonuç oluşturabilir. Biz denetimlerimizde iyi niyetli bir durum sergiledik. Fırıncılarımıza 5-10 gün süre verdik. Fırıncılara yönelik hijyen ve düzen konusunda süreler verdik. Bu süre zarfında uyarılarımıza dikkat etmeyen arkadaşlarımız oldu. İnegöl’de faaliyet gösteren 60’a yakın fırından dört dörtlük diyebileceğimiz birkaç fırın var. Şu andan itibaren cezai müeyyide uygulamaya kalkarsak asgari bin 244 TL’den, 5 bin 100 TL’ye kadar para cezası, ayrıca işletmeyi kapatmamız gerekir. İyi niyetinde bir sınırı var. Yarından itibaren iyi niyetli davranmamak istiyorum. Sonuçta hitap ettiğimiz kesim insan. Sizlerin para kazanması gerekirken, karşı tüketicilerin de mağdur olmaması gerekiyor. Denetimlerimizde tezgâhların güzel olduğunu görürken, mutfak kısmına girdiğimizde berbat olduğunu görüyoruz. Birçoğunun gıda üretim izni yok. Sadece ekmek gıda üretim izni ile diğer unlu mamulleri üretiyor. Bundan itibaren 5179 sayılı Gıdaların Üretimi, Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanununu uygulamaya geçeceğiz.” şeklinde konuştu. FIRINLARIN MARKA OLMASINI İSTERİZ İnegöl Belediyesi Çevre Sağlık Komisyonu Başkanı Ayşe Balcı ise yaptığı konuşmasında, “Bir süre önce komite oluşturarak, İnegöl’deki işletmeleri denetledik. Lokantalar, fırınlar, okul kantinleri de dâhil birçok yerde denetim yaptık. Çevre komisyonu olarak denetimlerde gözlemci olduk. İnegölümüzde sağlıklı üretim ve sağlıklı tüketim olmasını istiyoruz. Müslüman olarak temizliğe, gıdalarımızı sağlıklı üretmeye özen göstereceği ve buna dikkat edeceğine inanıyorum. Ama fiziki koşulların veya bazı unsurların fazla kale alınmadan üretilmesi maalesef sizin emeklerinizi göstermiyor. Tabi ki herkes kendince işletmesinin çok iyi olmasını veya iyi iş üretmesini istiyor ama bazı şeyler gözden kaçıyor. Burada hem para kazanacaksınız, hem de hizmet sunacaksınız. Daha önceki denetimlerde işletmelerin kendilerini düzeltmeleri için süreler verilmişti. Zaman geçti düzenlemeler oldu. İlk denetimlere çıktığımızda vitrinler güzel değildi. Şimdi vitrinler güzelleşti. Pasta üretilen yerlerde biraz daha fazla sıkıntı çıktı. Çünkü ayrı bir üretim yeri yok, özel fırınlar için yapılmış İnegöl’de sadece birkaç yer var. Onun dışında hep evlerin altında fırınları var. Ekmeği kendimiz üretelim, çeşitliliklerini yapalım ama biz her şeyi üretmeye kalkarsak, durum bu sefer karışıyor ve sağlıklı üreteceğimiz ekmekten de vazgeçiyoruz. İyi iş yapanın yeri belli o işi yapanın işin ehli olduğu belli. Denetimlerde anne, baba ve çocuğun özürlü üretim yaptığını gördüm. İnsan sağlığı her şeyden önemli, para ikinci plandadır. Birinci boyutu onun en önemlisi insan sağlığına zarar vermeyecek, ekmeğimizi deforme etmeyecek, en güzel şekilde üretilmesidir. İnegöl’deki fırınlarımızın marka olmasını istiyoruz. Nasıl İnegöl’ün köftesi, mobilyası meşhursa, ekmeğinin de bu şekilde marka olmasını isteriz. İnegöl’e ve işletmelere değer katmak istiyoruz. İsterseniz yine önemli eğitimcileri getirerek sizlere seminer verebiliriz.” diye konuştu. Balcı konuşmasını şöyle sürdürdü; “Fırıncılara da bu şekilde kurs açarak işletmelerinin daha sağlıklı olmasını sağlayabileceğini, en iyi şekilde ‘ekmeği nasıl üretebiliriz’ diyerek bir araya gelip İnegöl’ün marka haline getirebileceklerini vurgulayarak, “Ekmeğinizin sadece İnegöl’de tüketilmesini değil, başka yerlere de gönderilmesini de isteriz. Ama biz pasta, baklava, yaş pasta yapalım dediğiniz zaman, o yapacağımız ekmeklerin güzelliğinde gidiyor. Pastanelerde kız meslek lisesinden mezun olan pasta alanında uzmanlaşmış kişiler var. Bide bakıyorum fırınlarda hiç ilgisi olmayan kişiler çalışıyor. Ekmek yapılabilir ama protein içeren şeyler yapmak daha farklıdır.”dedi. Fırınlara yönelik düzenledikleri denetimlerle birlikte iyileştirmeye gittiklerini, fırınların geçmişe göre çok daha iyi olduğunu ama yeterli seviyeye gelmediğini belirten Belediye Zabıta Müdürü Adnan Aydın, “İşletme ruhsatı alırken 100 metrekare şartı var. Geçmişte buda yoktu daha sonra 2008 yılındaki yapılan değişiklik sonrası getirildi. Bunları sağlayan işletmecilerin tümüne de ruhsat veriyoruz. Ya da fırınların devrine izin veriyoruz. Bizim özellikle fırınlarda üretilen ürünün etiketine, fiyatına, gramajına özellikle bakıyoruz. Yaptığımız denetimlerde çok fazla sıkıntılı eksik gramajlı ve kasıtlı olarak gramaj eksikliğine giden esnafımız yok. Buna biz yıllardır şahidiz ama teknik aksaklık olabiliyor. Ya da eleman değişikliği olabiliyor. Bunlara özen göstererek, üretilen ekmeklerin mutlaka tarifesi olsun, gramajı ifade edilsin. Bunlarla ilgili üretim izinlerinin alınması gerekiyor. Pastalarla ilgili ayrı bir üretim yeriniz olması gerekiyor.” dedi. Düzenlenen değerlendirme toplantısına İlçe Tarım Müdürü Mahmut Doğru’nun yanı sıra Çevre ve Sağlık Komisyonu Başkanı Ayşe Balcı, Zabıta Müdürü Adnan Aydın, Zabıta Başkomseri Lütfü Dalgıç, Fırıncılar Koperatifi Başkanı Osman Ceylan, Veteriner Mesut Karıman ve fırıncılar katıldı.
Kaynak:Gencgazete